SEO of Contentmarketing: wat kies je?

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

SEO en contentmarketing worden vaak met elkaar vergeleken. Want voor SEO heb je goede content nodig. En contentmarketing draagt bij aan je SEO. Dus het is hetzelfde.

 

Nee. Niet helemaal. Of eigenlijk zelfs: helemaal niet.

 

SEO en contentmarketing zijn twee verschillende takken. Het kan elkaar versterken. Maar het kan elkaar ook afbreken. Hoe? Ik leg het je uit.

SEO: vindbaarheid in de organische zoekresultaten

SEO gaat over je rankings. Hoe hoog kom jij naar boven in de zoekresultaten als mensen op termen zoeken die voor jouw website interessant zijn? Als je een autoverhuurbedrijf bent in Groningen bijvoorbeeld, dan wil je op z’n minst gevonden worden op autoverhuur Groningen.

 

Je doet een zoekwoordenonderzoek, kijkt op welke woorden mensen daadwerkelijk zoeken, en gaat ervoor zorgen dat je op de juiste termen hoog in de resultaten komt.

 

Dat bereik je door:

  • autoriteit
  • techniek
  • content

SEO: autoriteit

Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat er links naar jouw website zijn. Dat kan doordat websites vrijwillig naar je linken, maar dat wordt tegenwoordig wel steeds lastiger. Iedereen weet wat links waard zijn.

 

Een goede linkbuilder zorgt trouwens wel voor verschillende soorten links en spamt er niet zomaar wat op los. Dat kan namelijk juist weer een negatief effect hebben.

SEO: techniek

Je zorgt er ook voor dat je website technisch in orde is. Ik ben zelf geen technicus, dus in detail kan ik je niet zoveel vertellen. Maar het gaat om dingen als laadsnelheid van je pagina, codes, hoeveelheid plugins op je website, etc.

SEO: content

Je zorgt ook voor de juiste (hoeveelheid) content. Minimaal 350 woorden (als de concurrentie op jouw termen erg hoog is liever meer), het juiste gebruik van de gewenste zoektermen (ook in de alt.txt van je afbeelding), gebruikt de juiste kopjes en tussenkopjes (H1 en H2).

SEO is autoriteit, techniek en content

Die drie samen. Zeker op zoektermen die veel concurrentie hebben, kom je er niet als één van de drie niet op orde is. Je kunt je hier zelf goed in verdiepen en veel zelf doen. Maar dat kost wel tijd. Heb je dat niet? Overweeg dan een goede SEO-specialist in te schakelen.

Contentmarketing: vindbaarheid door relevante content

Dat was SEO. Contentmarketing gaat ook over vindbaarheid. Maar dan door zichtbaarheid, niet zozeer door rankings.

 

Je gaat op zoek naar je eigen verhaal (storytelling). Maar je gaat ook op zoek naar de behoeften van jouw specifieke doelgroep (buyer persona). Die twee combineer je tot een mix die alleen jij kunt maken.

 

Dat doe je op verschillende manieren:

  • content
  • social media
  • e-mail marketing

Contentmarketing: Content

Content is de meest voor de hand liggende binnen contentmarketing. En ook meteen het raakvlak met SEO. Maar in dit geval is SEO een aanvulling op de content, niet het doel. Je denkt dus zeker na over de juiste zoektermen en neemt die mee in je tekst. Maar je eerste doel is: meenemen in jouw verhaal, verbinden en overtuigen. In die volgorde.

 

Je kunt kiezen voor tekstuele content: blogs, artikelen (ook op websites van anderen), cases, landingspagina’s.

 

Maar ook visuele content: infographics, video & animatie, beeldmateriaal.

Contentmarketing: social media

Social media is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Want naast vindbaarheid in de zoekresultaten, wil je graag met kwalitatieve content onder de aandacht komen bij je doelgroep.

 

Social mediakanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram zijn noodzakelijk om je verhaal te verspreiden. Hoe beter je de inhoud aanpast aan het gebruikte kanaal, hoe groter de kans dat mensen iets met je content zullen doen.

 

Op Facebook zijn mensen over het algemeen wat minder zakelijk en inhoudelijk bezig, maar meer met de gewone, dagelijkse gang van zaken. Op LinkedIN is het juist weer andersom. Het is slim om daarover na te denken.

 

Het doel van je social mediakanalen blijft steeds: groei, meer zichtbaarheid en bovenal meer traffic naar je website. Want afhankelijk zijn van social media is niet handig. De algoritmes worden nogal eens veranderd, waardoor je er nooit op kunt vertrouwen dat jouw content op de juiste plaats komt. Terugkerende bezoekers naar je website zijn veel betrouwbaarder.

Contentmarketing: e-mailmarketing

Met contentmarketing wil je graag bereiken dat jouw buyer persona contact met je heeft. En het liefst op vrijwillige basis. Inschrijving op je e-mail nieuwsbrief is daar een belangrijk deel van. Je mag -heel persoonlijk- aandacht vragen in de (vaak al supervolle) inbox van je lezer.

 

Dat is ook meteen het spanningsveld. Je wilt ervoor zorgen dat jouw content van waarde is voor je ontvanger en niet spammen of irrelevant zijn. Dat is zonde van jouw tijd en die van je lezer. Een goed doordachte, op je lezer afgestemde boodschap wordt gewaardeerd. Een slechte en onnodige boodschap wordt makkelijk afgestraft met uitschrijvingen.

SEO en contentmarketing gaan samen

Want als je toch content moet maken voor je vindbaarheid, waarom dan niet meteen precies op je doelgroep afgestemd? Want een website die goed gevonden wordt, maar inhoudelijk helemaal niet relevant of overtuigend is, wordt net zo makkelijk weer weg geklikt.

 

En andersom: briljante content die niet gevonden wordt door de juiste doelgroep ligt maar al te vaak te verstoffen in een hoekje.

 

Een gezonde mix van SEO en contentmarketing vormt de beste basis. Al bijt dat elkaar soms wel een beetje.

SEO en contentmarketing gaan niet altijd samen

Soms moet je kiezen. Wat is er belangrijker? Wordt je website nog nauwelijks gevonden? Dan is SEO een slimme keuze. Tegelijkertijd kun je al aan de slag met goede blogs en social media om aandacht te trekken.

 

Probeer de content die je in deze beginfase maakt zoveel mogelijk af te stemmen op de juiste zoektermen. Boeien en binden komt dan even op 2 (maar vergeet je natuurlijk niet).

 

Zit je in een markt waarin voorlichting heel belangrijk is? Dan wil je echt niet alleen maar afhankelijk zijn van SEO. Geloofwaardigheid is veel belangrijker.

 

Je content heeft vooral als doel om aansluiting te vinden bij je doelgroep. Maar ook om zichtbaar te zijn in je markt. Vertrouwen opbouwen. SEO kan dan juist een struikelblok zijn. Zoektermen zorgen namelijk niet altijd voor de meest briljante zinnen. Probeer er wel rekening mee te houden, maar niet koste wat het kost.

Contentmarketing is geen SEO

Contentmarketing is dus geen SEO. En SEO geen contentmarketing. Het kan elkaar heel goed aanvullen als je er slim gebruik van maakt. Dat wel.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

2 Comments on “SEO of Contentmarketing: wat kies je?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *