Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Verkopen via internet is het helemaal. Wie wordt er niet dagelijks om de oren geslagen met jubelende berichten op social media die vertellen hoe makkelijk het wel niet is om veel te verkopen via je website?

 

In eerste instantie klinkt het geweldig. Ze inspireren je om ook aan de slag te gaan. Je ziet het al helemaal voor je: ook jij gaat de hele wereld veroveren met jouw geweldige producten of diensten. Je laat een strakke website maken, zorgt voor een mooi contactformulier en je hebt er zelfs aan gedacht om een nieuwsbrief-inschrijving te maken. Laat maar komen, die klanten!

 

De eerste dagen gaan meestal best goed. Zeker als je alles flink gepromoot hebt via social media. Je ouders komen een kijkje nemen. Je vrienden. En zelfs de buren klikken nieuwsgierig door.

 

Wauw! Dat waren meer dan honderd bezoekers op één dag, dat gaat goed. Natuurlijk, ze komen niet allemaal weer terug, maar ze hebben van je gehoord. En zij gaan het goede nieuws natuurlijk ook weer door vertellen. Jij zit goed!

 

Dat valt tegen.

 

De nieuwigheid is eraf. De bezoekersaantallen denderen weer omlaag. Toegegeven, ze groeien na die eerste daling wel een beetje, maar veel langzamer dan je had gedacht. Het zit je niet lekker. En die jubelende berichtjes op social media? Jij gelooft ze niet meer.

 

Ik geef je groot gelijk. Zo simpel is het namelijk ook echt niet. Voor bepaalde producten misschien wel, maar echt, voor de meesten van ons is het gewoon ploeteren. Hard werken geblazen en doorzetten, ook als je ontmoedigd raakt.

 

Wondermiddelen bestaan niet. Niemand kan je garanderen dat één bepaalde aanpak voor je gaat werken. Dat ligt namelijk aan je markt, aan je persoonlijkheid, maar ook aan je publiek. De mix is wat ingewikkelder dan: klik hier en alles komt goed.

 

Gelukkig is het ook weer niet hopeloos. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om het tij te keren. Je kunt je website optimaliseren voor zoekmachines, waardoor je hoger wordt getoond in de zoekresultaten. Je kunt gaan bloggen, zodat je laat zien dat je weet waar je het over hebt. Maar dat heeft tijd nodig. Of een investering, door iemand daarvoor in te huren. Het is het waard hoor, maar je verdient het niet binnen een dag terug.

 

Voor je daarmee begint (en ik raad je aan om dat echt te gaan doen, dat garandeert een beter bereik over langere tijd), zijn er wel een paar dingen die je nu alvast kunt checken op je website. Groot kans dat er verbeteringen mogelijk zijn.

1.) Maak op iedere pagina heel helder waar hij voor bedoeld is.

Gek genoeg vergeet je dat zelf heel makkelijk: je weet immers niet beter. Maar bezoekers hebben geen idee. Help ze een handje. Dan is de kans veel groter dat ze blijven (als ze inderdaad op zoek waren naar een pagina als de jouwe).

 

Zorg er ook voor dat ze niet hoeven te scrollen voor die informatie. Hoe hoger op de pagina, hoe beter. Heb je weleens een heatmap gezien van HotJar? Dan zie je in één oogopslag waar mensen het meest kijken op de pagina. In de meeste gevallen is dat links bovenaan. Maak daar gebruik van.

2.) Maak de actie op de pagina heel erg duidelijk.

Maar dan ook echt. Heel. Erg. Duidelijk. Je lezer heeft helemaal geen zin en tijd om te gaan zitten zoeken naar die contactpagina. Of naar die aanvraag-knop.

 

Is het belangrijkste doel van je pagina dat mensen een offerte aanvragen? Zet die mogelijkheid dan helemaal bovenaan je pagina. In koeienletters. In een knalkleur. Met een gevuld kader erachter.

 

En die teksten dan? Die zijn voor twijfelaars. Daarmee trek je ze (hopelijk) alsnog over de streep. (Onder je teksten komt dus ook weer de mogelijkheid om een offerte aan te vragen, vooral niet te verlegen zijn.)

3.) Maak je formulier zo duidelijk mogelijk

Vaak ga je voor dat formulier naar een nieuwe pagina toe. Zorg ervoor dat je bezoeker precies weet op welke pagina hij zit. Zit hij inderdaad bij de offerte-aanvraag? Of kan het ook lijken alsof hij op de contact-pagina terecht is gekomen? Maak het zo duidelijk mogelijk. Als het niet helemaal duidelijk is, kan je bezoeker gaan twijfelen en te vroeg de pagina verlaten. Zonde!

 

Bonustip: vraag zo min mogelijk gegevens. Alleen het hoognodige. Een geboortedatum heb je in de meeste gevallen echt niet nodig bij een nieuwsbrief-inschrijving. Tenzij je nieuwsbrief content bevat voor 18+.

4.) Wees ondubbelzinnig

Stuur je bezoekers vanaf een andere website naar je pagina? Zorg er dan voor dat de omschrijving in die link duidelijk is en matcht met de inhoud op je pagina. Het loont echt de moeite om een extra pagina te maken als je het bezoekers daarmee makkelijker maakt om door te stromen in het proces.

 

Geen quick wins

Ik beloof je geen quick wins. In de meeste gevallen werkt het zo namelijk helemaal niet. Maar ik weet wel zeker dat deze tips je kunnen helpen. Blijft het aantal conversies (mensen die daadwerkelijk de actie ondernemen die je vraagt op je pagina) nou echt tegenvallen? Het werkt soms goed om een ander naar je website te laten kijken. Jij bent al lang aan je website en de navigatie gewend en weet precies je weg. Nieuwe ogen zien dingen die jou helemaal niet meer opvallen.

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *