In 4 stappen doelgericht je content meten (deel 2)

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Het mooie aan online marketing is dat je zoveel kunt meten. Analytics, interactie, likes: je kunt precies zien wat er allemaal gebeurt. Dat is met offline marketing wel anders. Natuurlijk weten we inmiddels heel veel van de werking van het menselijk brein en kunnen we daar op inspelen met campagnes. Maar hoe effectief die ene offline campagne nou precies was, dat blijft toch altijd een beetje gokken.

 

Bij online marketing hoeft dat niet meer. Je kunt meten hoeveel mensen je bericht hebben gezien, hoeveel likes je krijgt, wie er heeft gereageerd. Je kunt zelfs zien hoeveel mensen er hebben doorgeklikt naar je website. Ideaal, al die data.

 

Maar er is een keerzijde. Als je niet oppast, ben je hele dagen in die cijfers aan het spitten en heb je eigenlijk nog geen idee wat je content nou echt doet. Want betekent het dan dat je posts niets doen als ze niet geliked worden op social media? Of als er geen reacties komen?

 

Natuurlijk, likes, reacties en shares zijn fijn. Maar ook zonder die acties doet je content wat. Zeker als je nog maar net begonnen bent op social media, is het ook een kwestie van een lange adem, veel proberen en volhouden.

 

Dat lukt beter als je weet welke data voor jouw doel belangrijk zijn. Iedereen kan dat, als je maar weet welke stappen je moet maken. In dit blog leg ik je uit welke 4 stappen dat zijn:

1.) Weet welke factoren je überhaupt kunt meten

Hoe ga je nou meten wat jouw content doet? Eerst moet je weten welke factoren je kunt gaan meten en waarom. In totaal zijn er 8 factoren die van belang zijn:

  1. consumptie
  2. verspreiding
  3. leadgeneratie
  4. sales
  5. duurzaamheid
  6. engagement
  7. productie
  8. kosten

2.) Weet hoe je kunt meten

Als je weet welke factoren meetbaar zijn, is het belangrijk om te weten hoe je die dan kunt meten. Welke data pak je erbij als je wilt weten hoe jouw blogs het doen als het gaat om consumptie, bijvoorbeeld? En dan heb je ook nog andere kanalen waar je content beschikbaar maakt, hoe meet je de consumptie daar?

 

Ik vond dit superhandige meetmodel voor contentmarketing (bron). Slim, je ziet direct welke data je nodig hebt om de verschillende factoren in kaart te brengen.

3.) Bepaal je koers

Dit is een belangrijke. Alles meten en in kaart brengen kost tijd. Veel tijd. Stel doelen, wat wil je bereiken met je content? Meestal gaat het om (één van de) volgende doelen:

  1. meer online zichtbaarheid
  2. meer interactie met je doelgroep
  3. thought leadership
  4. leadgeneratie
  5. meer traffic naar je website
  6. meer verkopen via je website

Het liefst zouden we natuurlijk alles wel in één keer willen bereiken, maar het is verstandig om prioriteiten te stellen. Je loopt anders de kans niet gefocust bezig te zijn en daardoor alleen wat losse flodders te schieten. Met een gerichte aanpak vergroot je de kans op succes enorm.

4.) Begrijp wat je meet

Hier gaat het nog weleens mis. Alleen als je begrijpt wat je aan het meten bent, kun je bepalen welke data je nodig hebt om je doel meetbaar te maken. Iedere factor zegt iets over het succes van je content. Maar draagt dat succes ook bij aan je doel?

 

Wil je beter begrijpen wat je meet? In mijn volgende blog ga ik daar dieper op in.

Meetbaarheid maakt contentmarketing kosteneffectief

Zoveel data, het is fijn dat het er is. Dat maakt contentmarketing schaalbaar en kosteneffectief. Gek genoeg blijven veel mensen zich toch afvragen wat de ROI van contentmarketing is. Bij reclamebureaus schijnt die vraag helemaal niet gesteld te worden.

 

Waar komt dat door? Is dat omdat contentmarketing nog vrij nieuw is en zich nog niet genoeg bewezen heeft? Of komt het juist doordát het mogelijk is om zoveel te meten? Dat mensen ook bewijzen willen zien? Of misschien wel omdat reclame helemaal niet meetbaar is en het daarom geen zin heeft om je dat af te vragen? Ik heb geen idee.

 

Wat ik wel weet: contentmarketing is heel goed meetbaar. Je moet alleen weten hoe.

 

Meet jij de effecten van je content al? Zo ja, waar focus je op? En heeft het je geholpen om je content nog gerichter in te zetten? Ik ben heel benieuwd!

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

2 Comments on “In 4 stappen doelgericht je content meten (deel 2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *