Contentmarketing meten: bepaal je koers (deel 3)

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Stop. Dit blog is de derde uit een serie. Ik raad je aan om de blogs in de juiste volgorde te lezen, zodat je helemaal op de hoogte bent:

 

Deel 1: Effectieve contentmarketing: wat ga je meten?

Deel 2: In 4 stappen doelgericht je content meten

 

Gelezen? Mooi, dan heb je stap 1 en 2 nu gehad. Je weet nu welke factoren je zou kunnen meten en welke stappen nodig zijn om te gaan meten. In dit blog behandel ik stap 3:

3.) Bepaal je koers

Als het goed is, heb je een bepaald doel met je contentmarketing. Het heeft natuurlijk niet zoveel nut om content te maken om de content. Contentmarketing toepassen alleen maar voor SEO ook niet. Puur SEO kan makkelijker en goedkoper. Met contentmarketing wil je iets bereiken, impact maken. Bijvoorbeeld:

  1. Meer online zichtbaarheid
  2. Meer interactie met je doelgroep
  3. Thought leadership
  4. Leadgeneratie
  5. Meer traffic naar je website
  6. Meer verkopen via je website

 

Daarvoor is het handig als je weet welke data belangrijk zijn om die inspanningen te meten. Ik zet ze voor je op een rijtje:

1.) Meer online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid creeër je door op de juiste plaatsen aanwezig te zijn en te laten weten wat je doet. Want als jouw doelgroep niet van je bestaan weet, kunnen ze je ook niet benaderen als ze je nodig hebben. Je focust op vragen die je buyer persona heel vroeg in de customer journey stelt.

 

Vaak gaat het dan nog helemaal niet eens over jouw product of dienst, maar over het probleem waar jouw klant tegenaan loopt. Pas als je klant zich bewust is van het probleem, gaat hij op zoek naar een oplossing. En het mooie is: jij bent dan al in beeld.

 

Belangrijke meetfactoren: Consumptie en Duurzaamheid

2.) Meer interactie met je doelgroep

Meer interactie ontstaat door content te maken en verspreiden die je buyer persona amuseert of informeert. Het is wel belangrijk dat het relevant blijft. Past het bij jouw merk en bij je buyer persona?

 

Op social media zie je vaak heel goed wat voor content werkt: grappige foto’s en filmpjes worden vaak gedeeld en mensen taggen elkaar in de reacties. Dat levert heel veel bereik op! Maar, het moet wel bij je merk passen.

 

Vaak is het slim om (zeker in eerste instantie) te focussen op informatieve content. Vertel daarbij niet hetzelfde als je concurrent. Laat in ieder stuk content zien wie je bent en waar je voor staat. Misschien heb je wel een andere kijk op het onderwerp dan je concurrenten. Laat dat vooral heel goed naar voren komen.

 

Mensen binden zich niet aan je omdat je precies hetzelfde vertelt als je concurrent. Ze verbinden zich aan je, omdat jij je onderscheidt. Zullen er mensen afhaken? Zeker. Maar dat zijn mensen die toch al niet zo goed bij jou passen. Degenen die blijven, blijven om jou. Veel beter.

 

Belangrijke meetfactoren: Engagement, Verspreiding en Duurzaamheid

3.) Thought leadership

Thought leadership gaat eigenlijk over: bekend worden als expert binnen jouw vakgebied. Door regelmatig content te maken over jouw specifieke kennis laat je zien dat je niet zomaar wat roept. Jij weet waar je het over hebt.

 

Je kunt dat bijvoorbeeld doen door een lang blogartikel te maken, uitgewerkt in verschillende punten zoals ik nu ook doe. Wat ook goed werkt (voor wie durft): vlogs of podcasts. Niet iedereen houdt van lezen. En veel mensen vinden het bijvoorbeeld prettig om in de auto van werk naar huis naar een podcast te luisteren.

 

Ben je bang dat mensen jouw kennis gaan gebruiken? Ja, die kans is aanwezig. Maar onthoud wel dat jij dan alweer een stap verder bent. Je blijft je ontwikkelen. Ben je bang dat mensen jouw product of dienst niet meer kopen, omdat je al je kennis weggeeft? Er zullen er een aantal zijn. Maar de kans is groot dat ze daar helemaal de tijd of expertise niet voor hebben. Niemand kan alles zelf doen. Ze zijn blij als ze het uit handen kunnen geven. En dan liever aan iemand van wie je weet dat het goedkomt, toch?

 

Belangrijke meetfactoren: Duurzaamheid, Verspreiding en Engagement

4.) Leadgeneratie

Leads. We willen allemaal leads. En het liefst zoveel mogelijk. Iedereen moet zich inschrijven voor je nieuwsbrief. En iedereen moet spullen kopen of offertes aanvragen. Tenminste, dat willen we graag.

 

Leads komen niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat veel werk aan vooraf om voor elkaar te krijgen dat mensen hun gegevens bij je achterlaten. Content is daar een onderdeel van. Het gaat ook om gebruikersgemak op je website, vindbaarheid en techniek. Als één van die domeinen niet goed werkt, heb je grote(re) kans op afhakers.

 

Qua content focus je op alle fases in de funnel. Je zorgt ervoor dat je buyer persona in alles fases van de customer journey bediend wordt. Denk aan webteksten die aansluiten bij je doelgroep en toevoegingen als e-books, infographics en video’s. Je zorgt ervoor dat jouw buyer persona in iedere fase van zijn reis de informatie vindt die hij nodig heeft om de juiste keuze te maken.

 

Dat lukt je niet binnen een dag. Het is belangrijk om strategisch te plannen, zodat je in verloop van tijd een compleet informatiepakket opbouwt waarmee je jouw buyer persona’s kunt informeren en verleiden. Leadgeneratie is een belangrijk doel binnen contentmarketing. Maar geef het tijd.

 

Belangrijke meetfactoren: Consumptie, Duurzaamheid, Verspreiding, Leadgeneratie, Engagement,Productie en Kosten.

5.) Meer traffic naar je website

Aandacht op social media is leuk. Maar uiteindelijk heb je geen zeggenschap over de kanalen die je daar beheert. Als de regels veranderen, kan het zomaar zijn dat je bij een veel kleiner publiek onder ogen komt. Kijk maar naar het veranderde algoritme van Facebook.

 

In het begin werd jouw bericht op de timeline van alle fans van je bedrijfspagina getoond. Inmiddels is dat een veel kleiner percentage geworden. Het grootste deel van je fans ziet jouw updates helemaal niet.

 

Over je website heb je wel altijd de volledige controle. Bij al je online inspanningen wil je dus het liefst dat bezoekers naar je website gaan en blijven terugkomen. Dan weet je zeker dat jouw fans geen updates meer missen.

 

Belangrijke meetfactoren:  Consumptie, Duurzaamheid, Verspreiding, Leadgeneratie, Engagement,Productie en Kosten.

6.) Meer verkopen via je website

Dit is natuurlijk uiteindelijk je ultieme doel: verkopen met die handel. Verkopen ontstaan door een mix van alle hiervoor genoemde doelen. Als je buyer persona je tegenkomt online, je berichten leuk vindt, je expertise ziet, zich inschrijft voor je nieuwsbrief en je website regelmatig bezoekt, heb je een fan. En op het moment dat hij jouw product of dienst nodig heeft, is de kans groot dat hij weer terugkomt en bij je koopt.

 

Belangrijke meetfactoren:  Consumptie, Duurzaamheid, Verspreiding, Leadgeneratie, Engagement, Productie, Kosten en Sales.

 

Wat ga jij meten?

Heb je jouw doel bepaald voor je contentmarketing? Dan weet je nu welke meetfactoren voor jou van belang zijn. Pak dit meetmodel erbij en bepaal welke data voor jou belangrijk zijn.

Wil je weten hoe je de data moet interpreteren? Daarover vertel ik je meer in mijn volgende blog over stap 4: Begrijp wat je meet. Tot dan!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *